hétfő, 30 május 2016 12:57

Tavaszi kirándulás a Mecsekben

Lassan úgy érezheti a kedves Olvasó, hogy én bizony semmi mást nem csinálok mostanában, csak kirándulok. Bevallom, a hosszú hideg és sötét tél után már nagyon vártam, hogy végre kint a szabadban, erdőkön és mezőkön napfényes időben sétálgassak, kirándulhassak természetesen jó társaságban. Így minden élményemet meg tudom osztani és talán még olyan helyekre is felhívhatom a figyelmet, amit nem ismerünk annyira és rájönnek sokan arra, nem is kell nekünk feltétlenül az ország határain kívülre menni egy kis érdekes élményért. A hétvégén Pécsen és környékén jártunk egy kis baráti társasággal, főleg lányok, sőt, inkább csak lányok. Néha kimondottan szerencsés, ha összejön a társaság és igazi „csajos” dolgokról lehet beszélgetni, de hozzátenném, hogy azért is került össze ennyi nő, mivel egy kisebb hobbikórusban énekelek és ott bizony egyetlen férfiember található, a karvezetőnk. Évente egyszer, néha kétszer is sikerül összehozni egy kisebb kirándulást, ami most a Pécs melletti Püspökszentlászlót és környékét jelentette.

Puspoksztlaszlo1
Aki még nem járt erre és szereti a természetet, a gyönyörű régi épületeket, kisebb kastélyt gyönyörű arborétummal a Mecsek közepén a Zengőtől nem messze, annak ott a helye! Ráadásnak az idő is gyönyörű volt, pedig így a pünkösdi hideg után nem is gondoltunk arra, hogy ilyen melegünk is lehet.

Puspoksztlaszlo2

Püspökszentlászló ma Hosszúhetényhez tartozik és a Kelet-Mecsekben található gyönyörű kis falu. Kastélya még a 18. században épült, a pécsi püspökök nyári rezidenciájaként és a 20. században Mindszenty József esztergomi bíboros-érseket is itt tartották házi őrizetben 1955-ben. A kastély és az azt övező kert ma is a pécsi püspökséghez tartozik és a tavalyi év során teljesen felújították. Az eredmény pedig fantasztikus lett, mivel már tényleg ráfért egy alapos renoválás mindkettőre. Az arborétum szabadon látogatható, viszont a kastélyba csak belépődíj ellenében juthatunk be, ahol egy kis kiállítás és Mindszenty-emlékszoba várja a betérőket. A mi kis csapatunk a kastély melletti zarándokszálláson talált lakhelyet, ami tökéletes táborozók számára, mindennel felszerelve és ahol ennyi nő van, gondolhatja mindenki, mi minden kerül az asztalra és persze éjszakába nyúló éneklés mellett lassan minden el is fogyott.

Puspoksztlaszlo3

Másnap pedig nekiindultunk, hogy körbejárjuk a környéket, megnéztük magunknak a kastély mögötti dombtetőn álló Szent László szobrot, tettünk egy sétát a Mecsekben, majd visszatértünk az arborétumhoz. Közben meghallgattuk a Zengő legendáját, hiszen egy valamirevaló vidék legendákkal is rendelkezik. Itt pedig nem egy vidám történet az, amivel a hegy nevének eredetére is utalnak, hiszen a kincsek után kutató, majd azt meglelő fiatalasszony kötényében a kincseket mentette ki a hegy gyomrából, amely bezárult és kisfiát elrejtette előle és többé már meg sem találta. Miután kellően kiszomorkodtuk magunkat, gyönyörködtünk a környék szépségeiben, aztán indultunk is Hosszúhetény felé, hogy hazainduljunk valahogy. Püspökszentlászlóra ugyanis nem a legjobb minőségű út vezet, és csak az megy oda autóval, aki valamit akar is ott, esetleg a 32 épület egyikének lakója. Amúgy a nyugalom szigete a gyönyörű, egyutcás kis falu, aminek kacskaringós egyetlen utcácskája is maga a csoda megmaradt régi épületeivel.

Puspoksztlaszlo4

Aki csendre, békére, nulla térerőre (!), gyönyörű erdős tájra vágyik, annak egyszerűen csak fel kell kerekednie és eljutnia Pécs mellé, ahol mindezt megtalálhatja. Mi jól éreztük itt magunkat és még biztosan elmegyünk máskor is, talán másokkal is, hogy megmutassuk nekik ezt a kis ékszerdobozt a Mecsek erdeiben.

Püspökszentlászlóról a település honlapján is tájékozódhatnak: